جاري تحميل ... الفيتشر

مدونة المعافرين في الأرض

إعلان الرئيسية

إعلان في أعلي التدوينة

حكاية

التهمة مسيحي.. «زيكا» يؤكد رفضه باختبارات أكثر من نادي بسبب ديانته ويستغيث بـ «الخطيب ومرتضى»

زكريا ندهي الديب.. لاعب كرة قدم شاب
 كتب: محمد خاطر 


أكثر من 20 عام يحلم خلالها كل دقيقة باليوم الذي سيحقق فيه حلمه ويحترف كرة القدم بأحد الأندية، ووفي سبيل سعيه نحو هذا الحلم، استيقظ في الصباح الباكر قبل أيام وخرج مسرعًا في طريق خطواته الأولى بطريقه عبر الخضوع لاختبارات عدد من الأندية، لعله يجد من بينهم أحد يتحمس لموهبته ويضعه على مشارف طريقه الطويل، لكن خيبة الأمل وحدها كانت المسيطرة على المشهد النهائي لكل اختبارات خضع لها، والتهمة في حالته لم تكن عدم تمتعه بالموهبة لا بل كانت اسمه الذي يكشف عن هويته الدينية، وفق ما يؤكد عليه بطل تلك الوقائع الشاب زكريا ندهي الديب أو «زيكا» كما هو مشهور بين معارفه، لاعب كرة القدم السابق بناشئين نادي «الزرقا»، في حديثه مع «الفيتشر».


بداية الحكاية


ما تعرض له اللاعب الشاب خلال أكثر من واقعة اختبارات خضع لها بعدد من الأندية مؤخرًا، تسببت في إصابته بحزن كبير لدرجة جعلته يخرج عبر حسابه على «فيس بوك» ويروي ما حدث له خلال الأيام الماضية قائلًا: «اللي بيلعب معايا وبيشوفني عارف مستوايا ولعبي عامل ازي، بقالي فترة كل أسبوع بروح اختبار وبترفض من غير أي سبب رغم إني ببقي حلو.... بس مبعرفش أنا بترفض ليه؟؟؟ في اللي بشارك بيهم وفي اللي بسكت مبتكلمش».


وأضاف: «بس اللي حصل انهارده حبيت أشارك بيه علشان يظهرلي كل سنه وأشوف قد إيه إحنا عندنا تعصب بطريقة فظيعة.. كنت ف اختبارات نادي البنك الاهلي ف ملعب المحروسة الساعه ١٢ ظهرا لعبت حلو أوي وعملت اللي عليا واكتر ف العشر دقايق اللي لعبناهم».


وتابع: «الكابتن بره كان بيصقفلي من غير م يعرف اسمي ولا أي حاجة عجبته وأشاد بيا بعد الماتش نده عليا انا واتنين، واحد كان في فريقي والتاني الفريق اللي ضدي واللي بيروح اختبارات عارف إن لما الكوتش بينده عليه ويمشي الباقي يعني كدا هو اتقبل، طلعنا معاه بره نسلم على الكباتن اللي قاعدة تحت الشمسيه الحلوه دي.. ف الكباتن بتشيد بينا وبيسلموا علينا بكل احترام، الاتنين اللي معايا اتمضالهم الاستماره واتقبلوا وخدوا معاد الاختبار التاني».


وواصل: «جه الدور عليا بص ف الاستماره وسكت شويه وقاللي معلش تعوضها ف نادي تاني.. قولتله يا كابتن الاتنين اتمضالهم اللي كانوا قبلي...قاللي معلش تتعوض في نادي تاني».

زكريا ندهي الديب.. لاعب كرة قدم شاب
اقرأ أيضًا: صاحب الرداء الأصفر.. «محمود» حريف شوارع يبهر مواقع التواصل: «هبقى صلاح الجديد»


تأييد ودعم يقابله تكذيب


منشور اللاعب الشاب لاقى تفاعلًا واسعًا بين عدد ليس بالقليل من رواد موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، بعد أن تبارى الكثيرين في دعمه معنويًا بسبب ما تعرض له من ظلم، لدرجة جعلت الكابتن خالد جاد الله رئيس قطاع الناشئين بنادي البنك الأهلي يدعو اللاعب لإعادة الاختبار خلال تصريح له مع صحيفة «المصري اليوم»، لكن في المقابل قام أحد العاملين بالنادي بتكذيبه عبر حسابه على «فيس بوك» مؤكدًا أن الواقعة ليست صحيحة والدليل أن النادي قام بتقييد لاعب مسيحي أخر خلال نفس الاختبارات، وهو نفى صحته «زيكا» في حديثه مع «الفيتشر»: «لو فعلا ده حصل ليه مقالوش اسم اللاعب المسيحي اللي اتقبل في الاختبارات!».


اقرأ أيضًا: خليفة «بركات» يظهر بدوري ناشئين المظاليم: «بحلم بالاحتراف»

 

استغاثة برئيسي الأهلى والزمالك


ما حدث مع الموهبة الشابة لم يفقده إيمانه بقدراته حتى الآن: «أنا مؤمن بموهبتي وواثق إني هوصل لحلمي سواء جواه مصر أو براها»، كما يحاول اللاعب حاليًا التواصل مع أي من الكاتبن محمود الخطيب، رئيس مجلس إدارة النادي الأهلي، أو المستشار مرتضى منصور، رئيس مجلس إدارة نادي الزمالك: «نفسي صوتي يوصل للمستشار مرتضى والكابتن الخطيب، أنا واثق أنهم هينصفوني ومستعد أفرج الناس كلها على موهبتي والحكم للملعب».

 

 

الوسوم:

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *