جاري تحميل ... الفيتشر

مدونة المعافرين في الأرض

إعلان الرئيسية

إعلان في أعلي التدوينة

ريشة ولونمواهب

مواهب «الفيتشر».. إبداع «أحمد» رأس ماله الفحم والرصاص

 


تواصل مدونة «الفيتشر» تسليط الضوء على المواهب المصرية في مختلف المجالات، ونلتقي اليوم مع موهبة من نوع خاص، استطاعت أن تبدع في الرسم بشكل كبير وتقدم أعمال فنية مختلفة بطابع يميزه الإبداع.

والحديث هنا عن الرسام الشاب أحمد حامد أبو سليمان، ابن محافظة كفر الشيخ مركز قلين، صاحب الإبداعات المختلفة في الرسم بالفحم والرصاص.

بدأ ابن محافظة كفر الشيخ رحلته مع الرسم وهو طفل صغير بتشجيع من كل أفراد أسرته وبالأخص والدته وشقيقه الأكبر: «كان عندي شغف مستمر بالرسم، حتى في الأوقات اللي النتيجة فيها بتكون مش عجباني، أو رسمة بتبوظ مني، ده مكانش سبب بيطفي شغفي أو حبي للرسم، بالعكس أنا كنت دايما حابب الرسم وحابب أطور من أدائي».

استطاع «أحمد» تطوير مستواه في الرسم بفضل استمرارية محاولاته بشكل دائم في إنتاج لوحات فنية مختلفة يستخدم فيها خامات الفحم والرصاص وأحيانًا الفحم الأبيض.

يعتمد الرسام الشاب على بعض الدروس المتوفرة على «يويتوب»: «والحمد لله مبسوط من المستوى اللي وصلتله دلوقت وفي نفس الوقت أنا بحاول أطور من نفسي».

إعداد: محمد خاطر







إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *